Keresés űrlap

Egykulcsos megoldások egy kézből
Több ezer elektronikus aukció, árlejtés tapasztalata
Szakértőink évtizedes beszerzési tapasztalatai
Sourcing siker garancia
Benchmarking, avagy az információ hatalma
Élmény alapú közbeszerzés
Több mint 3000 ügyfél
Éves szinten 1500 beszerzési projekt
Csoportos energia beszerzések
Mérhető és kézzelfogható megtakarítások
Többszörös befektetett arányos megtérülések (ROI)

Referenciáink

Eredményeink

Beszerzési érték: 490 Mrd Ft
Projektek száma: 9075 db
Ügyfelek száma: >4500
Villamos energia: 11350 GWh
Földgáz energia: 2340 Mio m3
Elért meg- takarítás: 47 Mrd Ft

Adatkezelési tájékoztató

Jelenlegi hely

Lendületben az északi projektek

Még tart a válság és gyenge a szénhidrogén piac, a hosszú távon tervezõ projektek azonban jól haladnak. A tenger alatti Északi Áramlat gázvezeték felét már lefektették, a norvégiai vizeken új lelõhelyek kiaknázására készülnek, és bõvül az ország tartályhajó flottája is. Igaz, norvég energia miniszter megkongatta a vészharangot is: csökkenteni kell a szénhidrogén beruházások fejlesztési költségeit, mert olyan mértékben elszaladtak a kiadások, hogy sok projekt veszélybe kerülhet miatta.

Félúton jár az Északi Áramlat gázvezeték balti-tengeri szakaszának építése, jelentette be a beruházó konzorcium. A vezetéken orosz területrõl, nemzetközi vizeken keresztül, de lényegében közvetlenül érkezik majd az energiahordozó az Európai Unióba. A csõ a németországi partszakaszon ér a felszínre. A közlemény szerint eddig több mint 600 kilométernyit fektettek le a vezetékpárból.

Az összesen 1224 kilométernyi összeköttetésen keresztül várhatóan 2011 évégtõl indulhat meg a szállítás. A beruházás 7,4 millliárd euróba (10 milliárd dollárba) kerül. A kivitelezés áprilisban indult, miután aí konzorcium, hosszú huzavona után megkapta a balti és az észak-európai országok kormányaitól a szükséges engedélyeket. Az évi 55 milliárd köbméter kapacitású Északi Áramlat elkerüli a ma még jelentõs tranzitországnak számító Ukrajnát és Lengyelországot. Teljes kapacitását 2012 után éri el. Az általa továbbított gázzal évente 26 millió háztartást lehet ellátni. A konzorciumot a Gazprom vezeti, de tagja a társulásnak a német BASF, a szintén német E.ON és a holland Gasunie. A Gazprom a tavasszal azt mondta, hogy a szállítandó gáz legnagyobb hányadát már lekötötték a vevõk, de nem fedte fel, kik, és azt sem, hogy mennyi idõre. Jelenleg túlkínálat van az európai gázpiacon, s elemzõk szerint ez így is marad még pár évig.

Más ügyek is haladnak az északi vizeken: "Csökkenteni kell a norvégiai tengeri szénhidrogén-termelés költségeit", idézi Terje Riis-Johansen energiaminisztert a Reuters. A kiadások olyannyira elszaladtak az elmúlt néhány évben, hogy már kihívást jelentenek. Az Oslóban tartott olajipari konferencián elmondta, hogy egy-egy olaj-és gáztermelõ kút költsége ma a négyszerese a 2003-asnak, márpedig ezt a tendenciát meg kell törni. Érdemi akciók indítására szólította fel a partmenti termelésben részt vevõ társaságokat, máskülönben "nem lesz jó" az ország számos, érintett projektje. Norvégia a világ ötödik legnagyobb olajexportõre, de kivitele 2001 ót folyamatosan esik.

A magas költségek azért is aggaszthatják a termelõket, mert a Mexikói-Öbölben történt olajkatasztrófa után szigorodtak a mélytengeri termelésre vonatkozó elõírások, ezek betartása pedig plusz pénzükbe kerül. A norvég állami Statoil mégis bejelentette, hogy hozzá kíván látni a Smorbukk észak-keleti szénhidrogén-lelõhely kiaknázásához. A terület az Asgard B platform közelében van, a beruházás várhatóan egymilliárd norvég koronába kerül. (165 millió dollárba). A termelés jövõ decemberben indulna, a munka tehát 13-14 hónapot vesz igénybe, vagyis az egyik leggyorsabb fejlesztésrõl lesz szó a Norvég tengeren Helge Rivelsrud, a beruházás igazgatója szerint. Ez annak köszönhetõ, hogy egy már telepített feltáró kutat fognak használni, és kis átalakítással alkalmasak lesznek a mostani munkára azok a tenger alatti berendezések is, amelyeket eredetileg a Sigrid mezõ kiaknázásához gyártottak. Eredetileg egyébként csak 2013-ban akarták termelésben állítani a Smorbukk észak-keleti mezõt, amelynek üzemeltetésében a Statoil (34,57 százalék), a Petoro (35,69 százalék), az ENI (14,82 százalék, at ExxonMobil (7,24 százalék) és a d Total (7,68 százalék) vesz részt.

Belendült a norvégiai Farstad Shipping társaság is, amely négy új tartályhajót is rendelt az STX OSV társaságtól, három továbbira szóló opcióval. A szállító flotta bõvítése mintegy 1,35 milliárd norvég koronába került a cég közleménye szerint. A négy új tankerbõl három STX PSV 08 CD típusú, amirõl azt kell tudni, hogy új fejlesztésû, dízelelektromos hajtású eszközök, fedélzetük körülbelül 800 négyzetméteres. Egy a cég norvégiai, kettõ a vietnámi gyárában készül. A negyedik egy hatalmas, ezer négyzetméteres fedélzetû UT 754 WP-es modell lesz. A Rolls Royce Marine és a Farstad Shipping együtt fejlesztette ki, Norvégiában fog készülni.