Beszerzési érték: | 490 | Mrd Ft |
---|---|---|
Projektek száma: | 9075 | db |
Ügyfelek száma: | >4500 | |
Villamos energia: | 11350 | GWh |
Földgáz energia: | 2340 | Mio m3 |
Elért meg- takarítás: | 47 | Mrd Ft |
Részletes terveket közölt a Déli Áramlat konzorcium az építendő vezetékről, amelynek kivitelezése a tervek szerint halad, mióta megkapta a török engedélyeket. A szárazföldi és a Fekete-tenger alatti építkezés is hamarosan kezdődhet, az első gázszállítmány 2015 végén érkezhet Európába az új vezetéken.
Elkészült a Déli Áramlat elsődleges kivitelezési és mérnöki tanulmánya (FEED), amelyet a holland IntecSea mérnöki vállalat készített el a Déli Áramlat Transzporttal. A beruházó orosz Gazprom gázvállalat szerint így minden halad a maga útján és 2015 végén már el is indulhat a gázszállítás az új vezetéken Oroszországból Európába.
A Déli Áramlat gázvezetéknek át kell szelnie a Fekete-tengert, a vízbe bukó és onnan feljövő csatlakozások, valamint a szárazföldi részek építése 2014-ben kezdődhet, közvetlenül az építése engedélyek kézhezvétele után, írja a Déli Áramlat konzorcium legutóbbi jelentésében. A tervezett négy vezeték mindegyike 2018 végén állhat üzembe. A megvalósítás során a beruházók nagy gondot fordítanak a nemzeti, nemzetközi és európai uniós környezetvédelmi szabályok betartására, valamint szakértők bevonásával vizsgálják a vezeték hatását a környezetre és kulturális örökségekre. Ezen felül a beruházás szocio-gazdasági aspektusát is számba veszik.
A Fekete-tenger partján fekvő Anapa közeléből, Oroszországból száll le majd a vezeték a vízbe, áthalad a török kizárólagos gazdasági zónán és a bulgáriai Várna mellett ér partot. Ez a szakasz 930 km hosszú lesz, legmélyebb pontja pedig 2250 méter. Egy-egy vezeték átmérője 81 centiméter lesz és évi 15,75 milliárd köbméter gáz szállítására lesz alkalmas, összesen a négy ág évente 63 milliárd köbmétert szállíthat majd, ami nagyjából 38 millió európai háztartás energiaigényének felel meg. A vezetékek több, mint 75 ezer darab 12 méteres szakaszból állnak össze, és az anapai, valamint a várnai üzemekhez való csatlakozás előtt pár kilométeren keresztül a föld alatt fognak futni.
A főberuházó Gazprom minden, a projektben résztvevő ország egy-egy energiavállalatával vegyesvállalatokat alapított a vonatkozó szakaszok kivitelezéséhez. Így a bolgár EAD-val, a szerb Jp Srbijagas-szal, a magyar MVM Zrt-vel és a szlovén Plinovodival. A tengeri szakaszt a nemzetközi South Stream Transport B.V. építteti.