Beszerzési érték: | 490 | Mrd Ft |
---|---|---|
Projektek száma: | 9075 | db |
Ügyfelek száma: | >4500 | |
Villamos energia: | 11350 | GWh |
Földgáz energia: | 2340 | Mio m3 |
Elért meg- takarítás: | 47 | Mrd Ft |
A Magyarország területén működő hálózati engedélyesek egy kivétellel 2012-ben teljesítették az ellátás-megbízhatóság évről évre szigorodó követelményeit. A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal tizedik alkalommal értékelte a hazai villamosenergia-ellátás színvonalát, és ellenőrizte a minimális minőségi követelmények, illetve a Garantált Szolgáltatások teljesítését, mely utóbbiak nem teljesítése kötbért von maga után - olvasható a MEKH közleményében.
A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal a fogyasztók érdekeinek védelmében határozta meg a villamosenergia-ellátás évente szigorodó minimális minőségi követelményeit és elvárt színvonalát. A minőségi követelmények teljesítésénél a Hivatal a megelőző három év adatainak átlagát veszi figyelembe a felhasználók számára legfontosabb mutatóknál, mint például a villamosenergia-ellátás megszakadásának átlagos gyakorisága és hossza. 2012-ben a felhasználók átlagosan 1,16 alkalommal tapasztaltak feszültség-kimaradást, szemben a 2011. évi 1,21 alkalommal. 2012-ben egy fogyasztó átlagosan 76 percet töltött villamosenergia-ellátás nélkül, amely megegyezik a 2011-es értékkel.
Az elosztói engedélyesek az elmúlt években sokat tettek az ellátás biztonságának javításáért, így a Hivatal által előírt minimális minőségi követelményeknek egy elosztó kivételével megfeleltek. A követelmény túllépése ebben az esetben is csak minimális volt, így nem járt szankcióval. Az elvárt színvonal mutatók tekintetében - melyek nem teljesítése nem jár közvetlen szankcióval - az elosztók sok esetben elmaradnak a követelményszinttől. Ezek teljesítésének ösztönzésére a Hivatal a jövőben nagyobb hangsúlyt fektet.
A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal az elosztók tevékenységének átlagos elvárt szintjén és minőségi követelményein túl az egyedi felhasználókat érintő szolgáltatások színvonalára is figyelmet fordít, az úgynevezett Garantált Szolgáltatások nem teljesítése esetén a szolgáltatót kötbér megfizetésére kötelezi. 2011 januárjában a Hivatal minden követelmény tekintetében bevezette az automatikus kötbérfizetést, vagyis ettől kezdve a felhasználóknak nem kell jelezniük a mulasztást, automatikusan jár a kötbér. Tavaly közel 172 millió Ft kötbért fizettek az elosztók. A kompenzációt az érintett felhasználók a nem teljesítés tényének megállapításától számított 30 napon belül megkapják.