Beszerzési érték: | 490 | Mrd Ft |
---|---|---|
Projektek száma: | 9075 | db |
Ügyfelek száma: | >4500 | |
Villamos energia: | 11350 | GWh |
Földgáz energia: | 2340 | Mio m3 |
Elért meg- takarítás: | 47 | Mrd Ft |
Árérzékenység, minőségi devalváció, hígult tanácsadói piac, coachok terjedése jellemezte 2013 tréningpiacát. Átlagosan egy nagy cég 315 millió forintot söpört be, és 81 ügyféllel rendelkezett – derült ki egy felméréséből. A vezetői készségek fejlesztése, az egyéni coaching, és a szervezetfejlesztés/tanácsadás iránt ugrott meg az igény a vállalatok részéről.
A napi munkát és a költségcsökkentéseket támogató tréningek is népszerűek. Az outdoor, prezentációs, csapatépítő, kommunikációs és
ügyfélszolgálati tréningek iránt azonban lankadt az érdeklődés. A változásmenedzsment azonban egyáltalán nem lejárt lemez, főként nem a Microsoftnál.
A HR Portal birtokába jutott felmérés szerint tavaly nőtt a tréningpiac, és jellemző volt még a szereplők egy részének specializálódása is. A meghatározó tréningcégek között a legnagyobb bevétel 827 millió forint, a legkisebb 39 millió forint volt tavaly. Átlagosan egy nagy cég 315 millió forintot söpört be két éve, és 81 ügyféllel rendelkezett. Sokat mondó adat, hogy az árbevétel 71 százaléka származott visszatérő ügyfelektől.
A cégvezetők 2013 tréningpiacának jellemző tendenciái között említették az árérzékenységet, minőségi devalvációt, hígult tanácsadói piacot, az egyszemélyes tanácsadók és coachok, alacsony létszámú cégek terjedését. Továbbá jelen volt a „többet kevesebbért” elv, felértékelődtek a beszerzési szempontok, több cégtől kértek ajánlatot a megbízók, mint az azt megelőző évben. Akadt olyan cégvezető, aki a belső tréningek növekedését említette meg új jelenségként, egy másik pedig azt emelte ki, hogy az állami megrendelések „új játékosokat” hoztak létre.
A kutatásból kiderült, a coaching súlya is nőtt, de nem mindenhol ugyanúgy. Míg az egyik cég csak évi 22 alkalommal, addig a másik 295 nap coachingot tartott.
Egy tréning napi díja átlagosan a nagy tréning cégek között 356 ezer forintot kóstált 2013-ban. Az átlag mögött azonban szintén nagy különbségek húzódnak meg. A legdrágább tréning - egy trénerrel, kis csoportra vonatoztatva - napi díja 400 ezer forinttól 700 ezer forintig terjedt a múlt évben. A legolcsóbb tréningek napi díja is igen nagy szórást mutatott egészen a 196 ezer forinttól 397 ezer forintig bezárólag. A két trénerrel tartott fejlesztések díja még borsosabb. A nagy cégeknél fellelhető legdrágább tréning költsége 690 ezer forinttól 900 ezer forintig, a legolcsóbb pedig 260 ezer forinttól 624 ezer forintig terjedt. Átlagban 625 ezer forintba került egy két tréner által tartott tréning a tréningpiac jelentős szereplőinél 2013-ban.
Egy kezdő tréner átlagosan évi bruttó 3,43 millió forintot vitt haza. Egy haladó tréner évi bruttó 8 millió forintot keresett átlagosan. Egy vezető tréner pedig évi bruttó 13 millió forintot.
Egy tréningcég ügyvezető igazgatója szerint az adatok azonban megtévesztőek és a trénerek nagy felelősségére hívta fel a figyelmet. A trénerek olyan vezetők fejlesztéséért felelnek, akiknek a munkából való kivétele is milliós értéket emészt fel és a vállalat milliárdos fejlődését befolyásolják. Tévedés tehát kizárva. - Egy átlagos tréner havi húsz munkanapból öt napot tart tréninget. A másik tizenöt nap tananyagfejlesztésre, ügyfélmunkára, tréninganyagok legyártására, új ügyfél szerzésére, marketing munkára, adminisztrációra, tréning utánkövetésre megy el - árnyalta a képet a szakember.
A nagy tréningcégek árbevételének több mint egyharmada (38,8 százaléka) száz és ezer fő közötti létszámmal rendelkező vállalkozástól, másik harmada (34,25 százaléka) több mint ezer alkalmazottat foglalkoztató nagyvállalkozásoktól, 17 százaléka húsz és száz fő közötti létszámmal bíró vállalkozásoktól, 8, 2 százaléka kisvállalkozásoktól eredt. Egyéni ügyfelektől pedig bevételük mindössze 1, 75 százaléka származott.
A szolgáltatók (28,16 százalék), a termelő vállalatok (27 százalék) és a kereskedelmi cégek (22 százalék) tartották a legtöbb tréninget két évvel ezelőtt. A bankok (6,82 százalék), biztosítók (6,45 százalék), közszolgáltatók (2,23 százalék) és államigazgatási (1,12 százalék) szervek és más szektorok (5,46 százalék) ezen igénye jócskán elmaradt az élmezőnyétől.
A tréningpiacon 17 éve jelen levő Kvalikon Kft.-nek 2013 nehéz, de sikeres évnek bizonyult, melyet főként a nagyobb megrendelők és projektek, ügyfelek lojalitásának és bizalmának valamint a cég közel két évtizedes munkásságának köszönhet. - Bevételünk nagy részét a visszatérő ügyfelek hozták. Ezért is elsődleges a magas színvonalú szolgáltatások nyújtása, illetve az ügyfelek igényeire szabott szolgáltatási paletta megújításának képessége – árulta el a HR Portálnak Dr. Németh Balázs ügyvezető igazgató.
A cégvezető optimistán tekint 2014-re. A tréningpiacot jelentősen befolyásoló gazdasági helyzet ugyanis bizakodásra ad okot véleménye szerint. Az autóipari ügyfeleinknél fellendülést, míg a rezsicsökkentést elszenvedő szolgáltatóknál megszorításokat tapasztalnak.
Sipos Sándor HR Blogjában a változásmenedzsment jelentőségének csökkénéséről lehetett olvasni. „A 2000-es évek elején került előtérbe, a második felében érte virágkorát, de ma már lecsengőben van. Mostanában más témák népszerűek, ott van például a burn-out prevenció”- olvasható a blogban egy tréningcég vezetőjének véleménye.. A blogot író szakember szerint azonban "olyan alapvető kompetenciák, mint a kommunikáció, a konfliktuskezelés, a változásmenedzsment vagy az időgazdálkodás (a lista még folytatható) fejlesztésére mindig szükség van." Utóbbival ért egyet Dr. Németh Balázs is. Szerinte a változások kezelése, a kommunikáció talán még fontosabb most, mint korábban. A változásokkal együtt járó új kihívások kezelése és támogatása és az azokhoz való alkalmazkodás elvárás a szakemberekkel szemben, miközben a meglévő vállalati kultúrát és morált is fenntartják és fejlesztik. - A legtöbb hazai szervezet erőforrás hiányos, a kulcsemberek túlterheltek és folyamatos nyomás alatt vannak, nagy a bizonytalanság. Ilyen helyzetben még nagyobb felelősség nyomja a vezetők vállát. Egyértelmű, hogy a vezetői készségek fejlesztése, kommunikáció, stresszkezelés és időgazdálkodás témák fontos, aktuális tréningek jelenleg is – húzza alá az ügyvezető igazgató.
A portálunk birtokába jutott kutatás sem támasztja alá maradéktalanul a blogban olvasható véleményt. Tavaly ugyanis megugrott az igény a vezetői készségek fejlesztése, az egyéni coaching, és a szervezetfejlesztés/tanácsadás iránt. Az értékesítés/tárgyalás típusú tréningek iránti érdeklődés sem lankadt, míg az outdoor, prezentációs, csapatépítő, kommunikációs és ügyfélszolgálati tréningek kevésbé voltak kelendőek 2013-ben, mint az azt megelőző évben.
Idén népszerűek a gyakorlatorientált, napi munkát és a költségcsökkentéseket támogató tréningek a Kvalikonnál. Az utóbbi időben megnövekedett a szaktudásukat és piaci értéküket saját zsebből finanszírozó magánszemélyek száma is – tapasztalja Dr. Németh Balázs. Ezek alapján idén sem változott a népszerűségi lista: Lean menedzsment, Folyamatmenedzsment, Six Sigma, illetve a középvetői készségfejlesztő szakmai tréningek (művezető képzés). Sokan keresik még a speciális egy-egy területen mélyebb ismeretet adó képzéseket is, úgy mint a Value Stream Management képzést, TPM képzést, változásmenedzsment, lean tréner képzést.
A blogban szereplő kritika szerint mostanában a cégek olyan divatos tréningekre küldik értékes munkatársaikat, mint a kiégést megelőző tréningek. A HR Portal 2011-es cikkében szereplő Microsoft épp ezen cégek táborát gyarapította. Vajon 2014-ben is a vezetők kiégése okozza a legnagyobb fejtörést az IT szektorban és a vállalatnál zajló változások közepette? – A Microsoft történetének talán legnagyobb változása zajlik éppen. A felsővezető lecserélése és az azóta hallható nyilatkozatok is ebbe az irányba mutatnak. A Devices & Services Company stratégia nem csak egy szlogen, ennek jegyében nagyon komoly átalakulás zajlik nálunk. Ebben a folyamatban a korábban nagyon komoly és összetett szabályok mentén dolgozó precíz vállalati szerkezetet egy sokkal felszabadultabb, az egyéni ötleteknek, kreativitásnak maximálisan teret adó, ugyanakkor a mindenkori normáknak is megfelelő rendszerbe kell átvezetni. Ebből egyértelműen adódik, hogy a változásmenedzsment kulcsfontosságú számunkra – cáfolja a kritikákat a Microsoft Nagyvállalati Üzletágának támogatási részlegét, a Microsoft Premier Supportot vezető Kövesdán Gyula is.
E tréningtípus az elmúlt két év során jelentős változásokat megélt csapata számára is fontos. Az ügyfelek IT részlegét támogatva még inkább elő kell segíteniük az üzleti eredmények elérését és az azok közötti összefüggést is ki kell mutatniuk. A korábbinál összetettebb feladat üzleti gondolkodásmódot, az ügyfél üzleti céljainak megismerését és megértését kíván meg. Kövesdán Gyula csapatának a következő területeken kell fejlődniük: helyzetfeltárás, álláspont érvényesítés, haszonérvelés, tárgyalási stratégiák, rendszerszemlélet. A vezető saját csapatánál időgazdálkodás tréning tartását is szükségesnek látja. - A megváltozott elvárások mellett a feladatok megfelelő menedzselése, a priorizálás is nagyobb jelentőséggel bír, mint korábban. Ez a változás a csapat tagjait valamilyen szinten kimozdítja a komfortzónájából, amely jó konfliktuskezelési képesség és megfelelő szintű kommunikációs technika birtokában kezelhető – sorolja a szükséges tréningeket a Microsoft Nagyvállalati Üzletágának támogatási részleg vezetője.
Kövesdán Gyula szerint tréningtrendeket befolyásolja a kínálat, a piaci szereplőket érintő környezeti hatások (gazdasági/politikai hatások, Európai Uniós források/lehetőségek megjelenése, technológiai áttörések, piaci pozíció változása, stb.) és nem maradhat ki a tréningpiacot befolyásoló tényezők közül a divat sem. Jellemző jelenség még néhány nagyobb/ismertebb vállalat által hirtelen felkapott tréningek és tréningcégek népszerűségének megugrása is.