Beszerzési érték: | 490 | Mrd Ft |
---|---|---|
Projektek száma: | 9075 | db |
Ügyfelek száma: | >4500 | |
Villamos energia: | 11350 | GWh |
Földgáz energia: | 2340 | Mio m3 |
Elért meg- takarítás: | 47 | Mrd Ft |
A 2014-es orosz-ukrán konfliktus következtében - az Oroszországot sújtó szankciók bevezetésével párhuzamosan - ismét felerősödtek az Európai Unió energiaimport-függőségének és kiszolgáltatott helyzetének csökkentésére irányuló javaslatok. Európa elkötelezettséget jól jelzi, hogy a Jean-Claude Juncker vezette Bizottság prioritásaként határozta meg az Energia Unió kialakítását, valamint az, hogy az energiaügyi biztos mellett immár Maros Sefcovic, a Bizottság elnökhelyettese is felügyeli a folyamat megvalósítását. De mit is jelent az Energia Unió?
Az utóbbi évtized gazdasági és energiapiaci folyamatainak eredményeként Európa versenyhátrányba került az USA-val szemben, melynek egyik meghatározó oka az energia magas árszintje, valamint a már említett importfüggőség megléte, különös tekintettel a földgázra. Mindkét tényező az európai gázkereskedelem sajátosságából adódik.
Európában a 60-as évek második felében indult fejlődésnek a nemzetközi gázkereskedelem és egészen a kétezres évekig az európai keresletet nemzeti monopol - sokszor állami tulajdonban lévő - vállalatok dominálták. Az Európai Unió piacfejlesztési és az áruk szabad áramlását szem előtt tartó politikája az energiapiacon is a sokszereplős versenyző piaci modell megvalósítását tűzte ki célul így a szabályozásoknak köszönhetően az inkumbens, monopol vállalatok szerepe csökkent. Ezzel szemben az európai gázimport kiszolgálói továbbra is nagy, monopolhelyzetben lévő, legtöbbször állami érdekeltségű vállalatok. Mivel a gázkereskedelem túlnyomó része, különösen Kelet-Európában, bilaterális jellegű megállapodásokon keresztül történik, így az importszerződések kialakítása során e szállítók a gazdasági érdekek mellett sok esetben politikai érdekeket is képviselnek.
E szempontok különösen jól érzékelhetőek a közép-kelet európai régióban, ahol az orosz Gazprom előszeretettel alkalmazza a "gázár-fegyvert" politikai és gazdasági céljainak elérése érdekében. A helyzet fenntarthatatlanságára az első figyelmeztető jel a 2006-os orosz-ukrán gázválság volt. Ezt követően állt elő az orosz szállításoknak jelentősen kitett és az Északi Áramlat gázvezetékből kimaradt Lengyelország az Európai Energiabiztonsági Szerződés megalapításának ötletével, mely az energiaellátás esetleges megszakadása esetén - a NATO-hoz hasonlóan - a tagállamok kölcsönös segítségnyújtásán alapult, azonban az elképzelést akkor nem követte megvalósulás.
2014 májusában ismét Lengyelország volt az, aki az európai köztudatba "bedobta" az egységes energiaunió ötletét.
Az egyelőre még kiforratlannak tűnő politikai elképzelés számos területen beavatkozást sürget. A megújuló energiatermelés bővítése, az infrastruktúra fejlesztések elősegítése már régóta ismert irányok, azonban a javaslat új eleme, hogy a nemzetközi szénhidrogén-kereskedelemben a monopol pozícióban lévő eladókkal szemben ne az egyes országok álljanak vevőként, hanem a gázigények aggregálásával EU-s vagy régiós szinten egységesen lépjenek fel. Lengyelország erre két lehetőséget vet fel:
A javaslat tehát első olvasatra csábítónak és könnyen megvalósíthatónak tűnik, azonban a valóság számos kérdést felvet:
Az Energia Unió priorizálásának viszont már most biztos nyertese a kelet-európai régió. A 2014-2020-as időszak energiainfrastruktúra-fejlesztései és ezek pénzügyi támogatásai kimondva kimondatlanul is leginkább e régió felzárkóztatását szolgálják. Az, hogy az új vezetés prioritásai közé emelte az energia unió kérdését jelzi, hogy az EU elkötelezett a kelet-európai tagállamok támogatása iránt. E támogatással ezek az országok akkor is nyertesek lehetnek, amennyiben az elképzelés közösségi szinten kifulladna, hiszen egy Visegrádi vagy Balti országok közötti regionális energia unió is jelentősen segítheti a piacon betöltött szerepüket.
A regionális együttműködést elősegítheti, hogy az egyes régiókban jóval homogénebb a tagállamok energiapiaca, így jóval könnyebben tudnak közös platformra jutni érdekeik érvényesítése érdekében. Egy, a visegrádi országokat (V4: Csehország, Lengyelország, Szlovákia, Magyarország) tömörítő együttműködés több szempontból is óriási lehetőségeket jelenthet a tagállamok számára.
Jelenleg az Európai Unión belül a visegrádi országok rendelkeznek az egyik legnagyobb földgáz importfüggőséggel és az ebből adódó politikai és gazdasági kitettséggel. Amennyiben a négy ország közös beszerzési portfóliót alakítana ki, úgy ez által a világ 10. legjelentősebb földgáz-importőrévé válna, mely a világszinten továbbra is bilaterális szerződéseken alapuló gázkereskedelemben meghatározó tárgyalási pozíciót érne el.
Az az MVM, amely az épp aktuális hosszú távú szerződés lejártával most fut neki a következő évek ellátását meghatározó új szerződés tárgyalásának szintén sokat nyerhet az Energia Unió támogatásával.
A szerzők a Mosaic Energy szakértői.