Keresés űrlap

Egykulcsos megoldások egy kézből
Több ezer elektronikus aukció, árlejtés tapasztalata
Szakértőink évtizedes beszerzési tapasztalatai
Sourcing siker garancia
Benchmarking, avagy az információ hatalma
Élmény alapú közbeszerzés
Több mint 3000 ügyfél
Éves szinten 1500 beszerzési projekt
Csoportos energia beszerzések
Mérhető és kézzelfogható megtakarítások
Többszörös befektetett arányos megtérülések (ROI)

Referenciáink

Eredményeink

Beszerzési érték: 490 Mrd Ft
Projektek száma: 9075 db
Ügyfelek száma: >4500
Villamos energia: 11350 GWh
Földgáz energia: 2340 Mio m3
Elért meg- takarítás: 47 Mrd Ft

Adatkezelési tájékoztató

Jelenlegi hely

Megvédte a gázpiacot a MEKH

Letiltott két gázvezetékkapacitás-aukció az energiahivatal, mert csak a jobban informált, erősebb vállalatoknak kínáltak valós lehetőséget.

Két olyan, nagy horderejű gázpiaci ügyletet akadályozott meg a napokban a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH), amelyek esetleges lebonyolításával tartós versenyhátrányba kerülhettek volna a kisebb magyarországi gázkereskedők. A hatóság megtiltotta, hogy a Magyar Gáztranzit Zrt. (MGT) és az FGSZ Földgázszállító Zrt. március 6-án a 2019 utáni évekre is felkínálja az Ausztria és a Szlovákia felőli gázimportvezetékek kapacitásait.

A tilalom oka az volt, hogy 2019 után jelentősen megváltozik az európai gázáramlás iránya, mert lejár az ukrán gáztranzit-megállapodás, és megépülhet az Északi Áramlat II. gázvezeték. Ez ma olyan bizonytalan helyzetet teremt, amelyben csak azoknak a cégeknek érdemes hosszú távon kapacitásokra pályázniuk, amelyek így is kellő információhoz jutnak, mert például van elég pénzük, hogy forgatókönyveket készíttessenek az átalakulás mikéntjéről, a várható árakról és az új infrastruktúra-fejlesztésekről, illetve amelyek a beszállítókkal is kapcsolatban állnak.

Ha például tudják, hogy 2019 után jó eséllyel sok gáz érkezhet Magyarországra a két említett gázvezetéken, hétfőn megérte volna lefoglalniuk a cső kapacitásait 15 évre előre. Ezt ráadásul viszonylag olcsón tehették volna meg, mert a többi, az említett előnyökkel nem bíró, kis kockázatviselő képességű és főként éves szerződésekkel dolgozó társaság aligha pályázott volna, később pedig már drágábban vagy sehogyan sem juthatott volna kapacitáshoz.

A hivatal megállapította, hogy az MGT és az FGSZ sem mérte fel a 2019 utáni piac valószínű alakulását, legalábbis ez derül ki a tőlük pótlólag bekért adatok alapján. Így a MEKH – elkerülendő az értékesítési lánc alacsonyabb szintjén lévő piaci szereplők kizárását – megtiltotta a fenti aukciókat. Bár a tilalom miatt kissé sérült a piaci szereplőknek a hosszú távú szerződések kötéséhez fűződő joga, a MEKH előbbre valónak tartotta, hogy intézkedésével megvédje a nemzeti piacot az „agresszív gazdasági interakcióktól”.

Döntése értelmében a két társaság a 2019. október 1-je utáni gázévekre csak akkor írhat ki kapacitásaukciót a szlovákiai és az ausztriai behozatalra, amikor már elég információ áll rendelkezésre az Északi Áramlat bővítéséhez kapcsolódó szárazföldi fejlesztésekről. Ekkor ugyanis a piaci szereplők már képet alkothatnak az európai gázáramlások várható alakulásáról. A két társaság közzétette a honlapján a hivatal döntését, de az indoklást kitakarta.