Keresés űrlap

Egykulcsos megoldások egy kézből
Több ezer elektronikus aukció, árlejtés tapasztalata
Szakértőink évtizedes beszerzési tapasztalatai
Sourcing siker garancia
Benchmarking, avagy az információ hatalma
Élmény alapú közbeszerzés
Több mint 3000 ügyfél
Éves szinten 1500 beszerzési projekt
Csoportos energia beszerzések
Mérhető és kézzelfogható megtakarítások
Többszörös befektetett arányos megtérülések (ROI)

Referenciáink

Eredményeink

Beszerzési érték: 490 Mrd Ft
Projektek száma: 9075 db
Ügyfelek száma: >4500
Villamos energia: 11350 GWh
Földgáz energia: 2340 Mio m3
Elért meg- takarítás: 47 Mrd Ft

Adatkezelési tájékoztató

Jelenlegi hely

Sokat veszít Magyarország - Nagy lehetőség úszott el

A Nabucco bukása nem csak arról szól, hogy lesz-e olcsóbb gáz Magyarországon, a vezeték alapvető fontossággal bírt volna a térség gazdasági-politikai önrendelkezésének erősítésében. A projekt nélkül továbbra is fennmarad Kelet-Közép-Európa nagyarányú orosz gázfüggősége, miközben az azeri gázforrást elnyerő TAP-vezeték egy olyan piacot céloz meg, ami a Nabuccón keresztül is elérhető lett volna.

Tegnap az OMV bejelentette, hogy az azeri Shah Deniz II. konzorcium nem a közép-európai, hanem a dél-európai útvonalat választja az általa Európa számára felajánlott évi 10 milliárd köbméter földgáz elszállítására. Az indoklás szerint a mediterrán gázpiacon magasabb értékesítési árakat lehet elérni, mint Közép-Európában, ezért érdemesebb oda értékesíteni a méretes azeri Shah Deniz gázmező második termelési üteméből származó földgázt. A döntés eredményeként pont került a Nabucco projekt végére.

A Nabucco 10 éves története alatt sok esetben merült fel, hogy a projekt megbukik-megbukott, aminek hatására a hazai közvélemény már talán kissé érdektelenné is vált a projekt kapcsán, de a tegnapi bejelentés valóban végleg lezárni látszik a kezdeményezést. Az azeri kitermelési konzorcium döntése hosszú évtizedekre meghatározza az új gázforrás európai becsatolási pontját, ami igen messze esik az orosz gázfüggéstől kitett Magyarországtól és szomszédjaitól.

Miért van szükség-e Európának az azeri gázra?

Az Európai Unió a világ második legnagyobb földgázpiaca, azonban a visszaeső belső kitermelés eredményeként egyre növekvő külső behozatalra szorul. A BP adatai alapján 2011-ben az EU27-ek földgázfogyasztásuk közel kétharmadát fedezték importból, amely arány a várakozások szerint a jövőben tovább romlik majd. A jelenlegi ismeretek szerint ebben egy esetleges európai "palagáz-forradalom" sem képes érdemi fordulatot hozni, az Európai Bizottság által rendelt tanulmány szerint amennyiben sikerül felszínre hozni a becsült nem konvencionális készleteket, az csak a jelenlegi importarány fenntartásához lehet elegendő.

Az EU külső gázellátása alig pár szereplőhöz köthető. A piacot befolyásolni képes szállítók között tartható számon Oroszország, Norvégia és Algéria, valamint az elmúlt időszakban cseppfolyósföldgáz-szállítmányai útján egyre nagyobb mennyiségekkel jelen lévő Katar is. Az évtized második felére egyre többen számolnak azzal, hogy az Egyesült Államok palagáza is megjelenhet Európában, azonban e tekintetben érdemes figyelembe venni azt is, hogy az USA számára jobb értékesítési lehetőséget kínálhat az európaihoz képest prémiumot fizető ázsiai piac, elsősorban Japán és Dél-Korea.

A növekvő kitettséggel járó kockázatok mérséklésének egyik fontos eszköze az új források becsatolása, ami az alapvető ellátásbiztonsági megfontolásokon túl a beszállítók versenyét is élénkíti. Az Európai Bizottság pontosan e megfontolásból kiindulva aktívan lobbizott az ún. Déli Energiafolyosó létrehozása mellett, ami a Kaszpi-térség (és a Közel-Kelet) földgázkincseit hivatott összekötni az európai piaccal. A Nabucco sokáig kiemelt szerepet kapott e terv kapcsán, azonban az elmúlt egy-két évben az EB már visszalépett egyet, és hivatalosan nem tett különbséget a Déli Energiafolyosót megvalósítani hivatott projektek között.
A fenti grafikonon látható számokból kiolvasható, hogy az Azerbajdzsán által felkínált évi 10 milliárd köbméter önmagában nem sokat számít a kb. 450 milliárd köbméteres európai fogyasztás mellett, azonban az azeri-török szálon keresztül a jövőben további országok is beköthetővé válhatnak az európai gázellátásba, ami által a déli ellátási útvonal komoly ellátási tényezővé fejlődhet.

Két projekt maradt versenyben

A török-bolgár-román-magyar-osztrák utat bejáró Nabucco mellett egy életképes kezdeményezés maradt az "európai terv" megvalósítására, ami mint egy olló másik száraként nem "észak"-felé, hanem a mediterrán térségben maradva Dél-Olaszországba tervezte szállítani az Európa számára felkínált évi 10 milliárd köbméter földgázt. A Transz-Adria vezetéket (TAP) a svájci Axpo csoport és Shah Deniz konzorciumban részesedéssel bíró norvég Statiol gründolta, de nemrég kisebb részesedést vásárolt belőle az E.On is. A végül nyertessé kihirdetett TAP-vezeték török-görög-albán tranzitot követően éri majd Olaszország déli részét.

Az oroszok örülhetnek?

A Gazpromnak a kezdetektől nem tetszett a Nabucco ötlete, hiszen az a "hagyományos" érdekszféráját sértette azáltal, hogy Kelet-Közép-Európát célozta meg nem orosz forrású gázzal. Oroszországnak a földgáz nem csak gazdasági kérdés, hanem politikai is, az érdekérvényesítés egyik kiemelt eszköze, így nem csoda, hogy hamar lépéseket is indultak a Nabuccóval szemben. Habár az orosz fél szinte mindig tagadta, hogy a Nabucco ellehetetlenítése lenne a célja a szintén Közép-Európát célzó Déli Áramlat földgázvezeték megépítésével, iparági körökben a hatalmas költségekkel járó kezdeményezést mégis többen csak így tudták értelmezni. Oroszország kiválóan alkalmazta ebben a kérdésben is megosztási politikáját, és a térség orosz gázellátásának kiszolgáltatott államaival külön-külön megegyezett a Déli Áramlat megépítéséről. Alacsonyabb gázár ajánlása, a vezeték útvonalának módosításával járó taktikázás, egyéb beruházásokban való részvételi lehetőség felvillantása, stb. eszközök jól működtek a viszonylag alacsony kooperálási képességgel bíró térség országainál. Az EU nem volt képes nagyhatalomként kezelni a Nabucco ügyét, így a projektet övező bizonytalanság árnyékban a kicsiny, már eleve komoly függőségi helyzetben lévő országok tárgyalhattak egy energetikai nagyhatalommal, Oroszországgal. A körülmények gyors haladást biztosított a Déli Áramlatnak a sok esetben csak vergődő Nabucco mellett. Oroszország ezen túlmenően Azerbajdzsánt és Törökországot is rendre igyekezte megnyerni magának, amely akciók mögött szintén ott sejlett a Nabucco gyengítésének szándéka.

Pofon Kelet-Közép-Európának

Habár a térségben zajlik a nemzeti földgázrendszerek összekapcsolása, ami nagyban javítja majd az országok gázellátását azáltal, hogy megteremti a nyugati forrásokhoz való hozzáférést, az orosz gázuralom továbbra is adottság marad a Nabucco elvesztésével. A Nabucco már rövidtávon is komoly vérfrissítést hozhatott volna a térségbe, ami érdemben javíthatta volna a térség országainak, sőt, az EU-nak is a politikai manőverezési képességét. Ez a lehetőség a tegnapi bejelentéssel elúszott, jó eséllyel végleg.

Az OMV vezérigazgatója tegnapi kommentárjában utalt rá, hogy vélhetően politikai döntés született a Nabucco és a TAP közti választás során, hiszen igencsak megkérdőjelezhető, hogy a komoly gondokkal küzdő Görögország, illetve a több betáplálási ponttal rendelkező Olaszország hosszú távon magasabb gázárat fog fizetni, mint a közép-európai piacok. Habár az OMV-vezér felvetette annak lehetőségét, hogy egy, a Nabuccóhoz hasonló vezeték megépülhet a nemrég felfedezett fekete-tengeri mezők elérésére, de ez semmi mennyiségében, sem minőségben nem egyezik meg az "eredeti" Nabucco-koncepció várt hozadékával.

Jelen feltételek mellett az sem lenne meglepő, ha a Nabucco-veszély elmúlásával a Déli Áramlat sem valósulna meg a közeljövőben, hiszen a preferált nyugat-európai gázpiac az Északi Áramlat újabb ágaival, illetve a nemrég meglebegtetett lengyel Jamal-vezeték fejlesztésével középtávon kielégíthetővé válhat, míg az interkonnektorok megépülése tovább javíthatja Ukrajna megkerülésének lehetőségét.

Sajnálatos, hogy sem a térségbeli országok, sem az Európai Unió nem volt képes megfelelő érdekérvényesítő képességet felmutatni a kérdésben, illetve kellő mennyiségű forrást rendelni egy olyan stratégiai jelentőségű projekt mellé, mint amilyen a Nabucco volt.