Az elmúlt időszakban jelentősen megszaporodtak a liberalizált energiapiacon megjelent tanácsadók, energiabrókerek, ügynökök, szervezetek, közösségek, társulások, akik támogatást biztosíthatnak a fogyasztóknak. A kötelező piacnyitás óta, egyre több szereplő jelenik meg a piacon különböző szolgáltatásokkal, amely mögött sok esetben hiányzik a megfelelő szaktudás és minőségi munkavégzés. A kereskedők és fogyasztók is napi megkeresésekről számolnak be.
A szakmai hiányosságok és a tanácsadók egyéni érdekei miatt a Fogyasztók jelentős károkat szenvedhetnek el, ami több esetben nem is kerül felszínre. A piacon számos negatív történést tapasztaltunk, ami a minőségi tanácsadói munkára is árnyékot vet. A fogyasztók érdekeit szem előtt tartva összegyűjtöttük a tanácsadói tevékenység során tapasztalható kritikus helyzeteket és hibákat. Továbbá felvázoljuk a tanácsadó kiválasztásánál fontos szempontokat. Hasonló tapasztalható a beszerzések területén is, hiszen „venni” mindenki tud! Ennek szellemében elkészítettünk egy összehasonlítást a vásárlás és a beszerzés közötti különbségről.
Tanácsadói hibák, hiányosságok:
- Függetlenség hiánya - A tanácsadó nem független szervezet, így meghatározott kereskedői kör, vagy egy kereskedő ajánlatát prezentálja (ez utóbbi már ügynöki tevékenységet jelent)
- Piaci ismeret hiánya – A kereskedők számára érthetetlen, vagy kezelhetetlen feltételek
- Tapasztalat hiánya – Ennek eredménye: sikertelen vagy érvénytelenített beszerzési eljárások
- Részrehajlás – A pályázati felhívás vagy pályázati feltételek egy pályázó számára kezelhető
- Kapcsolt szolgáltatás – A támogatás során olyan szolgáltatások is megjelennek , ami szükségtelen (pl. gázpiacon nominálási tevékenység 100 m3/h alatti teljesítmény)
- Túl szigorú feltételek – Kizárólag ár alapú döntés, túl szigorú háttér feltételekkel, ami a szerződéses időszakban nagyobb költséget jelenthet a fogyasztóknak
- Félrevezetés – A Fogyasztó egy kedvezőtlenebb pozícióba kerül egy költséges projekt eredményeképpen (magasabb ár, szigorúbb feltételek stb.)
- Kapacitás hiány – Túl lassú ügymenet, határidők csúszása, személyes kapcsolat hiánya
- Szakma hiánya – Energiapiaci ismeretek nélkül sok piaci szereplő nyújt energia beszerzési szolgáltatásokat (pl. ügynökök)
Milyen szempontokat vegyünk figyelembe tanácsadó választásnál:
- Céginformáció – Vizsgálja meg a szervezetet, kivel áll szembe! (pl. honlap)
- Referencia – Vizsgálja meg a referencia partnereket, bátran hívja fel az ügyfeleket!
- Tapasztalat – A lebonyolított beszerzések értéke és száma
- Szakértők – Vizsgálja meg a szakértők jártasságát, szakmai múltját!
„ENERGIA VÁSÁRLÁS” |
„ENERGIA BESZERZÉS” |
- Ajánlatkérés – Döntés - Szerződés
- Beszélgetés a jelenlegi kereskedővel
- Időzítés szubjektív alapokon, vagy időkényszer miatt (lejár a szerződés)
- Ajánlatkérés 1-5 kereskedőtől
- Ajánlatkérés fogyasztási adatok nélkül
- Ajánlatkérés határidők nélkül
- Kötelezettségmentes ajánlatkérés
- Szabad feltételrendszer
- Alkudozás telefonon
- Ajánlatkérést követően az ajánlatok összehasonlítása és döntés szubjektív alapokon
- Energiakereskedelmi szerződés felületes olvasása, vagy olvasás nélküli aláírása
|
- Előkészítés - Tender – Döntés - Szerződés
- Konzultáció a piaci lehetőségekről 4-5 kereskedővel
- Naprakész informáltság, tőzsdei árak folyamatos figyelése, tudatos időzítés
- Alapos piackutatást követően ajánlatkérés az összes potenciális vagy minősített pályázótól
- Ajánlatkérés pontos fogyasztási adatokkal (T-görbe, kapacitás adatok stb)
- Ajánlatkérés meghatározott ütemterv mellett
- Informatív ajánlatkéréseket követően, kötelező érvényű ajánlatkérés döntési idpont megjelölése mellett
- Strukturált ajánlatkérés, előre meghatározott feltételrendszer mellett
- Ártárgyalás személyesen, vagy elektronikus tenderen koncentrált időpontban
- Ajánlatok értékelése előre meghatározott értékelési szempontrendszer szerint, kizárólag objektív alapokon
- Energiakereskedelmi szerződés részletes tanulmányozása szakmai és jogi oldalról
|