Beszerzési érték: | 490 | Mrd Ft |
---|---|---|
Projektek száma: | 9075 | db |
Ügyfelek száma: | >4500 | |
Villamos energia: | 11350 | GWh |
Földgáz energia: | 2340 | Mio m3 |
Elért meg- takarítás: | 47 | Mrd Ft |
A parlament által elfogadásra került azon törvényjavaslat, mely lehetővé teszi a távhőszolgáltatói árak megállapításának miniszteri hatáskörbe való rendelését. A jövőben az energiaügyekért is felelős Nemzeti Fejlesztési Miniszter lesz jogosult a távhőárak megállapításáért és kihirdetéséért.
Az Országgyűlés számottevő többséggel (231 igen és 71 nem szavazattal) fogadta el a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium T/1941 sz. törvény-előterjesztését és a kapcsolódó módosító indítványokat, lehetővé téve ezzel a távhőszolgáltatások hatósági árszabását. A döntésről a harmadik Európai Uniós energiacsomag egyik fontos részeként – a Széll Kálmán Tervben is megfogalmazott, a rezsikiadásokkal kapcsolatos elképzelésekkel összhangban – egy, a törvénytervezethez benyújtott és elfogadott bizottsági módosító javaslat rendelkezik.
A törvény passzusa április 15-én lép hatályba, hatósági árassá téve a távhő díjakat. Az új elképzelés szerint, amíg a Nemzeti Fejlesztési Miniszter nem alkotja meg első rendeletét a hatósági árak mértékéről, addig a március 31-én alkalmazott árak szintjén fagyasztják be a felhasználói távhő díjakat.
Az árszabás megállapításának és kihirdetésének mechanizmusa a villamos- és gázenergia egyetemes szolgáltatói árszabásához hasonlóan fog történni. A Magyar Energia Hivatal (MEH) megküldi a miniszter számára az árak megállapításával és azok változtatásával kapcsolatos javaslatait, minden év augusztus 31-ig. Ugyanakkor a hatósági árak megállapítására a miniszter a MEH állásfoglalása nélkül is jogosult. Az árak szerkezetének és mértékének megállapításakor rendelkezni kell arról, hogy azok mikortól lépnek hatályba. A rendelkezésnek visszamenőleges hatálya nem lehet. Az újrafogalmazott elképzelés szerint a miniszter a távhőszolgáltatóknak értékesített távhő árak, valamint a lakossági felhasználóknak és a külön kezelt intézményeknek (pl.: önkormányzatok) nyújtott távhőszolgáltatási díjak (fűtés és használati melegvíz) szerkezetét és mértékét állapítja meg, a MEH javaslatainak figyelembe vételével.
Az új javaslat szerint a MEH hatásköre bővül a távhőszolgáltatók működési engedélyeinek kiadásával valamint azok felügyeletével. További módosulás, hogy a MEH a jövőben minden távhőtermelőnek adhat ki engedélyt, nem csak azoknak, amelyek hőenergiát kapcsolt villamos energia mellett termelnek.
A távhő hatósági árassá tétele ellen az elmúlt időszakban több önkormányzat és szakmai távhős képviselet részéről is szót emeltek. A Magyar Távhőszolgáltatók Szövetsége szerint a döntés több százmilliós veszteségeket is jelenthet az érintett cégek és szolgáltatók számára. A helyi távhőszolgáltatókban sok esetben tulajdonos önkormányzatok is jelentős bevételektől eshetnek el az árak befagyasztása kapcsán. Szélsőséges vélemények szerint akár katasztrofális következményekkel és több cég akár azonnali bedőlésével is járhat a hatósági áras távhő.
Hazánkban 93 településen, közel 650 ezer háztartásban működő távhőszolgáltatást érint a változás. A módosítások fő célja az ellátásbiztonság növelése a fogyasztók érdekeit szolgálva és csökkentve kiszolgáltatottságukat.