Beszerzési érték: | 490 | Mrd Ft |
---|---|---|
Projektek száma: | 9075 | db |
Ügyfelek száma: | >4500 | |
Villamos energia: | 11350 | GWh |
Földgáz energia: | 2340 | Mio m3 |
Elért meg- takarítás: | 47 | Mrd Ft |
Társaságunk az elmúlt 6 hónapban több, mint 6,4 milliárd forintos összértékben szervezett állami beszerzéseket földgáz energia és villamos energia témakörben, ahol összesen 39 fogyasztó számára 915 fogyasztási helyen 1220 millió forintos megtakarítást értünk el, ezzel hozzájárulva az állami költségvetésből gazdálkodó szervezetek eredményesebb működéséhez. A beszerzések során 32 sikeres közbeszerzési eljárást bonyolítottunk le, ahol vállalatunk komplett szolgáltatás kertében biztosította a sikeres lebonyolításhoz szükséges műszaki szakértelmet, módszereket, bevált gyakorlatokat és eszközöket.
Sikeresen lezáródtak a 2011-2012 évi földgáz energia beszerzések. Megkezdtük a beszerzések kiértékelését, összesítését, elemzését. A szezon közbeszerzési oldalon is nagyon mozgalmas volt, hiszen a 20m3/h feletti teljesítménnyel rendelkező fogyasztási helyek kötelező szabadpiacra lépésének köszönhetően több ezer intézmény van szabadpiacon.
A szabad piaci energia beszerzés egy új dimenziót nyitott meg az állami beszerzésekben, hiszen korábban hatóságilag meghatározott árak miatt az energia nem volt beszerzési téma. Ennek megfelelően nincs megfelelő tapasztalat és számos nehézség, probléma merült fel (lásd lent) a beszerzések során. A döntő bizottság számos eljárást érvénytelenített, amelynek eredményeképpen a hibás előkészítés és lebonyolítás miatt az érintettek beragadtak a korábbi szolgáltatóhoz a piaci árakhoz képest magasabb árakba.
Amíg az alacsony világpiaci villamos energia árak egy kedvező lehetőséget teremtettek a szabadpiacra történő kilépéshez, hosszabb távú szerződések megkötéséhez, addig földgázban a tavaly július elsejétől kötelező szabadpiaci vételezés az állami költségvetésből gazdálkodó szervezetek számára is lépés kényszer volt. A jogalkotók nem teremtettek lehetőséget az egyetemes szolgáltatásból történő vételezésre 20 m3/h teljesítmény felett, így tavaly július elsejétől számos önkormányzati intézmény – köztük iskolák, óvodák, múzeumok - kezdte meg a vételezést a szabad piacon, amely számos bizonytalanságot és kockázatot hordoz ezen szervezeteknek ( pl. olajárakhoz és USD árfolyamhoz kötött nehezen kezelhető képletes árformulák, szűk mennyiségi sávok, kötbérek stb.) Immáron eltelt egy év a szabadpiacon, de a fogyasztók nem lettek felkészültebbek, sőt sok esetben még egy évre beragadtak korábbi szolgáltatójukhoz információ, vagy szakértelem hiányában. Ismét összegyűjtöttük a klasszikus hibákat.
Összegyűjtöttük azon problémákat, amelyekkel szembe kell nézni az állami beszerzések esetében és amelyek hozzájárultak a kudarcokhoz, eredménytelen eljárásokhoz, nem kívánt szigorú feltételekhez, konstrukciókhoz. Megkülönböztetünk passzív problémákat, amelyre nincs ráhatásunk és aktív problémákat, amelyek kezelhetők.
Több esetben a fogyasztók költségmegtakarítási címen nem alkalmaznak tanácsadót, aminek eredményeképpen a költség elkerülés helyett óriási többlet költség jelentkezik (pl. sikertelen eljárás miatt már nincs idő lefolytatni a tendert, így a fogyasztó beragad az aktuális szerződésébe, így a magas árba; olyan elemek kerülnek a szerződésekbe, aminek óriás nagy kockázata van és jelentős költséget képviselhet).
Eredmény: Torz értékelési szempontos, hibás értékelések, irreális súlyszámok, hibás szerződések
Eredmény: Alacsony részvételi szám, nem kívánt szerződéses feltételek, szankciók stb.
Eredmény: Az aktuális szolgáltatóhoz kötődés még egy évre
Eredmény: Érvénytelenített vagy visszavont eljárások
Eredmény: Sok hűhó semmiért
Az általunk lebonyolított eljárásokba lehetőség szerint alkalmaztunk a versenyszférában népszerű elektronikus árlejtést, amelynek keretében a kereskedők egy internetes licit formájában versenyeztek. Az elektronikus aukciók óriási előnye, hogy amíg a kereskedők számára áttekinthetőséget, versenysemlegességet és esélyegyenlőséget biztosít (hiszen egy előre rögzített perem feltétel rendszer mellett kizárólagosan az ár/árformulára történő licitálás során az nyer aki a legalacsonyabb ajánlatot prezentálja) addig az ajánlatkérők számára a piacon elérhető legalacsonyabb árat garantálja a nyílt verseny miatt.
Társaságunk szakemberei részt vettek az elektronikus árlejtést szabályzó rendeletek előkészítésében, így megfelelő jártassággal rendelkezők az aukciók gyakorlatában, amelyet a szakembereink által előkészített és lebonyolított 3500 aukciós szám is megerősít. Az elektronikus árlejtésben tapasztalatok szerint 3-15%-kal kedvezőbb eredmények érhetők el.